משרד עורכי דין לוי-וייס

טיפים ומאמרים - משרד עורכי דין לוי-וייס

ניכור הורי בינלאומי על רקע פרשת איתן בירן מאיטליה

במאי השנה התרחשה טרגדיה נוראה באיטליה כאשר רכבל התנתק ונפל לתהום וגבה את מותם של ארבעה עשר בני אדם בינהם משפחת בירן, ההורים עמית וטל, בנם התינוק, וסבה וסבתה של טל. הניצול היחיד מתאונת הרכבל המחרידה הוא איתן, שריד אחרון למשפחת בירן הצעירה.

מאז חודש מאי החל קרב גלוי בין שתי משפחות שרוצות לגדל את איתן בחיקם, משפחת בירן המתגוררת באיטליה ומשפחת פלג מישראל. קרב זה הגיע למחוזות בתי המשפט כאשר הסבא שמואל פלג  חטף / הטיס בחשאי את הנכד איתן מאיטליה לישראל. בית המשפט למשפחה שדן בתיק קבע כי איתן "יוחזר למקום מגוריו הרגיל שבאיטליה".

ביהמ"ש קבע כך בהחלטתו , לא כי זו טובתו של הילד אלא כדי לאפשר את המשך ניהול הסכסוך באיטליה. כאמור, בית המשפט בישראל אינו יושב כערכאת ערעור על החלטות ופסקי דין שניתנו בבית המשפט באיטליה",. עם שובו של  איתן בירן לאיטליה, ימשיך להתנהל שם ההליך המשפטי שייקבע איזה מהמשפחות תקבל את המשמורת עליו. 

והיכן נושא זה פוגש אותנו  כוועדה לשימור הקשר בין הורה לילד?

במקרה זה  לאף אחת מהמשפחות אין משמורת טבעית על איתן, שהרי זכות זו שמורה להוריו בלבד שנספו באסון הרכבל.

בפסק דינה של השופטת אילוטוביץ-סגל הדגישה זו  כי " טובתו של איתן מחייבת קשר בין שתי המשפחות, "קשר שיאפשר לו להרגיש שייכות ומקום להמשך מורשת שתי המשפחות והנצחת זיכרון משפחתו הקרובה.. בשלב שבו אנו מצויים, ישנה חשיבות מהמעלה הראשונה להתמקד במצבו הרפואי והרגשי של הקטין ולייתן לו את התמיכה, הטיפול והחיבוק לו הוא זקוק עקב הטרגדיה שפקדה אותו ואת משפחתו. עוד לא אבדה התקווה לאיחוי הקרע של המשפחות, שנקרע אף הוא באבחה אחת בצל הטרגדיה".

רוצה לומר כי שימור הקשר באשר הוא חיוני לטובתם של הקטינים, בין אם מדובר בין הורה וילד ובין אם מדובר בהקשר רחב יותר בין משפחות האם למשפחות האב הקשורים בינהם בין אם ירצו בכך ובין אם לאו.

על החלטה זו של ביהמ"ש לעניני משפחה להשבת איתן לאיטליה הוגש כיום ערעור למחוזי.

שתף את המאמר
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן